Teater
aliran eksperimental telah berkembang di Malaysia sejak tahun 1970-an,bermula
dengan pementasan,Bukan Lalang Ditiup Angin oleh Noordin Hassan pada tahun 1970
di Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim Perak. Rentetan daripada pementasan
itu, penonton telah dihidangkan dengan beberapa produksi lagi yang juga membawakan
pementasan yang bersifat anti realistik. Beberapa nama dramatis yang sangat
sinonim dengan perkembangan ini termasuklah Hatta Azad Khan, Johan Jaaffar,
Dinsman, Abdul Aziz H.M, Khalid Salleh, Mana Sikana, dan Syed Alwi. Nama-nama
itu dan hasil karya mereka telah meletakkan 1970-an sebagai suatu zaman kegemilangan
bagi teater eksperimental Melayu (TEM) di Malaysia. Kemunculan teater dengan
konsep yang baru itu, telah mencetuskan polemik di kalangan pengkritik sastera
tanah air yang menganggap bentuk sedemikian terlalu kebaratan dan bertentangan
dengan adat budaya masyarakat Melayu. Kemurungan sambutan teater pada akhir
tahun 1970-an dan 1980-an telah dikaitkan dengan kecenderungan penggiat teater
pada ketika itu, mementaskan persembahan yang sukar untuk difahami oleh
penonton. Bentuk baru ini membawakan protes yang disampaikan dalam bahasa berlapis
atau menggunakan gerak, objek, simbol, imej, dan teknik teaterikal sebagai perantara.
Bentuk tersebut berbeza dengan konsep persembahan drama realisme dan bangsawan
yang memaparkan sesuatu yang langsung dan mudah untuk dihayati oleh penonton.


Walau pun
para dramatis dan penggiat teater ini menerima pelbagai reaksi dan pandangan
terhadap konsep persembahan baru yang dikenali sebagai teater eksperimental,
sama ada positif atau negatif, mereka tidak pernah berhenti berkarya. Usaha
mereka tidak sia-sia kerana teks-teks yang berada dalam aliran ekpserimental ini
sentiasa mendapat perhatian masyarakat terutamanya dalam festival dan pertandingan
teater, dipilih sebagai produksi pertandingan. Mereka terus berkarya, sama ada
mementaskan drama atau menghasilkan skrip untuk pementasan. Berdasarkan
tinjauan awal yang dibuat terhadap teks-teks dramatik dalam aliran eksperimental
ini, khususnya yang di hasilkan dalam tahun 1980 dan 1990-an, didapati menampilkan
pelbagai elemen baru, teknik penyampaian, isu dan permasalahan yang belum
diterokai pada ketika itu. Bahan-bahan dan sumber yang segar dan lebih bernafas
kemelayuan atau melambangkan jati diri bangsa.
No comments:
Post a Comment